Met de komst van de e-bike zijn de mogelijkheden om in de bergen te fietsen behoorlijk toegenomen. Zowel met nieuwe als tweedehands elektrische fietsen kun je tegenwoordig in de bergen rijden. Toch komt er nog wel kijken bij het in de bergen fietsen met een e-bike. Welke fiets kun je nu eigenlijk het beste nemen?
Fietsen in de bergen
Met een gewone fiets kun je het toeren in de bergen wel vergeten. Tot de komst van de e-bike, was de racefiets de beste optie. Nu de elektrische fiets er is, kunnen we toch lekker fietsen in bijvoorbeeld het Zwarte Woud of de Ardennen. Door de extra ondersteuning kunnen ook de bergachtige fietspaden genomen worden. Dat betekent dat er een compleet nieuwe wereld aan fietstrips voor je opengaat.
De accu
Een onmisbaar element van de elektrische fiets is de accu. In de bergen heb je absoluut een goede accu nodig. Dit betekent niet dat je direct de allernieuwste e-bike aan moet schaffen. Ook tweedehands elektrische fietsen hebben prima werkende accu’s. In de bergen gaat het niet zozeer om de afstand, maar om de hoogte. Jouw accu moet dus een bepaald aantal hoogtemeters aankunnen. Denk er dus om dat je je bergrit goed plant. Het is niet de bedoeling dat je accu halverwege leeg is. Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om een tweede accu mee te nemen, maar dit is wel extra gewicht dat je meeneemt.
Hoe gaat het fietsen bergop?
In het vlakke Nederland is fietsen met ondersteuning een makkie. Je fietst licht en comfortabel relatief grote afstanden. In de bergen gaat dat er toch iets anders aan toe. Als je bij een berghelling omhoog gaat, moet je, ook met de elektrische fiets, redelijk hard trappen. Uiteraard heb je het door de ondersteuning minder zwaar, maar denk erom dat je wel degelijk inspanning moet leveren. De maximale snelheid van 25 kilometer per uur zal je niet halen, maar ergens rond de 20 kilometer per uur is zeker mogelijk. Dat is dezelfde snelheid als een profwielrenner.
Hoe ga je naar beneden?
Heb je de top gerond, zoals dat zo mooi in fietstermen heet? Dan staat je de afdaling te wachten. Dit is wel even uitkijken met een elektrische fiets. In principe hoef je je ondersteuning nauwelijks meer te gebruiken, omdat je al extra snelheid krijgt door het dalen. Realiseer je wel dat een e-bike een stuk zwaarder is dan een racefiets door de elektromotor en de accu. Hierdoor kan de snelheid tijdens de afdaling behoorlijk hoog komen te liggen en dat is erg gevaarlijk. Pas dus goed op tijdens het dalen. In het dal zelf, fiets je op dezelfde manier als op de Nederlandse fietspaden.
De beste e-bike voor in de bergen
Het beste kun je in de bergen gaan rijden met een elektrische fiets voorzien van een middenmotor. E-bikes met een voorwiel- of achterwielmotor hebben veel meer moeite om de berg op te komen. Sterker nog: als een dergelijke motor te warm wordt, houdt deze er gewoon mee op. Een middenmotor kan niet oververhit raken, waardoor je bergop kunt blijven fietsen. Daarbij heeft een middenmotor een hoog koppel, waardoor hij relatief veel trekkracht bezit. De beste elektrische fiets voor in de bergen is dus een rijwiel met een krachtige middenmotor en een goede accu.